OFL projecten onder de loep: Onderwijs Lisse

Maak kennis met de mooie Lissese projecten die door het Ondernemersfonds Lisse worden ondersteund. Dit keer aan het woord directeur Gert Romijn van Basisschool De Akker over de mooie educatieve projecten van de basisscholen in Lisse. Samen werken aan een levendig Lisse!

  1. Wat maakt Lisse een mooie plek om te werken?

Wij hebben als school een slogan: in Lisse zie je ze groeien! Dit zegt wat mij betreft alles. Lisse is een fijn dorp om in op te groeien, te werken én te wonen. Middenin de aangename Bollenstreek. Ik kom hier oorspronkelijk niet vandaan. In kwam hier 30 jaar geleden terecht als schooldirecteur en dat ben ik nog steeds. Inmiddels weet ik dus maar al te goed wat een fijne gemeenschap Lisse is. Ik heb hier de kans gekregen om zowel de school als mijzelf door te kunnen ontwikkelen. 

  1. Hoe ben je bij het Ondernemersfonds Lisse betrokken?

Ik ben de contactpersoon en het aanspreekpunt van het ondernemersfonds namens de negen basisscholen in Lisse. Dat betekent dat ik de aanvragen regel, de administratie coördineer en ook de aanspoorder ben richting de scholen als er wat verwacht wordt van hen.
Het onderwijs is wel een beetje een apart cluster binnen het ondernemersfonds. De meeste clusters binnen het fonds vertegenwoordigen een gebied, bijvoorbeeld een industrieterrein. In ons geval vertegenwoordigen wij negen verschillende scholen verspreid over Lisse. Elke school vult het onderwijs op z’n eigen manier in. Natuurlijk is er onderling overleg, reguliere afstemming en er zijn gezamenlijke projecten. Met name die gezamenlijke projecten worden betaald door het Ondernemersfonds Lisse. 

  1. Welke projecten zijn er zoal ondersteund door het Ondernemersfonds Lisse voor de basisscholen? 

Het project Bevordering Leesonderwijs en een aantal projecten op het gebied van muziek en cultuur. Wat betreft leesbevordering zien alle scholen hetzelfde gebeuren: de maatschappij digitaliseert en onder de jeugd vindt ontlezing plaats. Zo ook onder de Lissese jeugd. Alle negen scholen van Lisse wilden hier iets aan doen. Dankzij het ondernemersfonds zijn we gestart met Bevordering Leesonderwijs. Iedere school doet dan op zijn eigen manier. De ene school schaft bijvoorbeeld nieuwe boeken aan voor de schoolbibliotheek en de andere school stelt een leescoördinator aan. 

Wat betreft de culturele projecten werken we voornamelijk samen met de cultuur educatie groep voor Lisse. Hier komen muzieklessen, museumbezoeken en andere culturele projecten uit voort. Kinderen maken bijvoorbeeld een uitstapje naar Museum De Zwarte Tulp of Kasteel Keukenhof en worden op deze manier betrokken bij de streek en hun woonomgeving. Stuk voor stuk projecten die anders door de basisscholen moeilijk uitvoerbaar zijn, zowel door gebrek aan geld als tijd. 

  1. Wat zou je willen zeggen tegen ondernemers die geen gebruik maken van het Ondernemersfonds? 

Je laat geld liggen en dat is zonde. Verdiep je er eens in. Het is niet ingewikkeld en de mensen van het ondernemersfonds zijn zeer toegankelijk. Kijk welk bedrag er jaarlijks beschikbaar is voor je cluster en wat hiermee nu al gebeurd. Wellicht is er iets waar je behoefte aan hebt en waar je collega’s in hetzelfde cluster ook van mee kunnen profiteren. 

  1. Heb je hier als school ook individueel voordeel van? 

Zeker. We hebben met elkaar gezamenlijke paraplu doelstellingen geformuleerd: leesbevordering en culturele educatie. Maar dat vullen we allemaal op onze eigen manier in. De projecten werken. Ik zie het in mijn eigen school. Als het lezen weer leuker en makkelijker wordt gemaakt, gaan meer kinderen het weer doen. Basisschool De Akker start komend jaar met het digitaliseren van de schoolbibliotheek. Zodat kinderen nog makkelijker boeken kunnen lenen en ook weer terugbrengen. Deze wens hebben wij als school al enige tijd, maar we zouden dit nooit kunnen betalen zonder de steun van het ondernemersfonds. 

Foto / film: Gert Romijn, Directeur Basisschool De Akker